NAŠE PROJEKTY
Projekt
„Otevřené dveře do světa poznání II.“
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
CZ.02.3.X/0.0/0.0/18_063/0014565
je spolufinancován Evropskou unií.
Cílem výzvy je podpořit mateřské školy aktivitami, které jsou zaměřené:
- kvalitnější vzdělávání dětí ohrožených školním neúspěchem,
- podpora společného vzdělávání,
- osobnostně profesní rozvoj pedagogů prostřednictvím DVPP,
- sdílení zkušeností pedagogů a odborníků z praxe,
- spolupráce s rodiči dětí – setkávání s odborníky.
„EduStem: bádání bez hranic AT-CZ“
v rámci kooperačního programu INTERREG V-A AT-CZ
doba trvání do : 10/2022
Mateřská škola je od roku 2020 nově zapojena do přeshraničního projektu EduSTEM, který je spolufinancován Evropskou unií a MŠMT.
Projekt je zaměřen na podporu badatelských činností u dětí v mateřských školách v oblastech STEM v propojení s německým jazykem. Je zde organizováno vzájemné setkávání se školou v Rakousku.
Tématické pracovní balíčky tohoto projektu jsou propojeny společnou myšlenkou – posílení nejen regionálních, ale také osobních a životních potenciálů dětí ve školách. Bádavou výukou v oblasti stem jim ukážeme, jaké mají vlastní potenciály a jakým způsobem je mohou využít nejen v příhraničním, ale také v celém regionu. Je nesmírně důležité rozvíjet badatelské dovednosti dětí, probouzet jejich zájem o přírodu a techniku a podněcovat tak u nich chuť zkoumat a dozvídat se nové věci. A to vše již od předškolního věku.
Pomocí inovačních metod v oboru stem a vytváření materiálu pro práci ve školách budou děti již od raného věku seznámeny s tématy z tohoto oboru a s nejrůznějšímí potenciály daných regionů. Využití potenciálů všech projektových regionů posílí regionální identitu dětí a mládeže a spojením oboru stem se sousední řečí a kulturou dojde k dalšímu prolomení stále ještě existujících bariér mezi oběma státy.
Arbeitspaket T1: Badatelská výuka v oblastech STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)
Pomocí metodiky „badatelská výuka“ budou v tomto balíčku dětem představena témata z oboru stem. Během prvního roku projektu se bude intenzivně pracovat na vytvoření popř. přizpůsobení metodických materiálů na témata v oblasti stem. Přeshraniční skupina odborník/expertů na stem vypracuje materiály k určeným tématům (např. popisy experimentů pro různé věkové skupiny dětí, materiál na téma „technické školky“). Na základě těchto materiálů budou organizovány regionální a přeshraniční semináře a školení pro pedagogický personál. Rodilé mluvčí, učitelé a učitelky německého a českého jazyka, experty a expertky na vícejazyčnost a pedagogický personál pro MŠ a ZŠ nabyté poznatky využijí v každodenním životě mateřských škol a ve výuce na základních a středních školách. Výstupem tohoto pracovního balíčku je sbírka metodického materiálu pro pedagogy elektronické formě.
Pracovní balíček T2: Potenciály regionů a jejich využití
Každý region a kraj projektu má svá přes - a příhraniční specifika a problémy. Každý partner se zaměří na tato specifika a určí potenciály „svého“ regionu. Potenciálem regionu se rozumí specifikum, které pomůže podpořit regionální hospodářství a vývoj a zároveň také zájem dětí o témata stem. Jsou to např. národní parky, podniky, badatelská centra, naučná a technická zařízení (technické muzeum, planetarium, science center, apod.). Na základě těchto potenciálů a v souladu s materiálem vyvinutým v prvním pracovním balíčku se budou prohlubovat znalosti jak vědecké tak jazykové. Partnerská a badatelská setkávání si kladou za cíl vytvoření podnětů stimulací pro zájem o vědu, techniku a kulturu a jazyk souseda u cílových skupin, tak aby setkávání měla smysl a nestaly se pouze formálními a byly podpořeny komunikativní kompetence. Z přeshraničních setkání získávají nejen děti ale také pedagogičtí pracovníci náhled do potenciálů jednotlivých regionů a mohou využít a dále rozvinout znalosti nabyté v rámci pracovního balíčku T1. Děti z mateřských škol, žáci a žákyně ze základních škol a ze středních pedagogických škol a pedagogický personál se v rámci různých přeshraničních setkání seznámí s potenciály regionů a budou navzájem sdílet své odborné zkušenosti a vědomosti. Díky tématické a jazykové přípravě na přeshraniční setkání a pobyty se nejen děti, ale také pedagogický personál seznámí s kulturním a hospodářským potenciálem jejich společného regionu.
Pracovní balíček T3: Udržitelný management inovací a leadership ve vzdělávacích zařízeních
Již je také vědecky uznáván názor, že při zavádění změn na školách hrají nejdůležitější roli vedoucí pracovníci (viz Bonsen 2003, Rosenbusch 2005). Proto chceme v rámci projektu podpořit procesy managementu inovací a kvalifikaci vedoucích pracovníků zapojených vzdělávacích zařízeních. Pro vedoucí pracovníky budou organizovány semináře, kurzy, školení, workshopy v různých formách. Výsledky všech těchto vzdělávacích aktivit budou během druhého a třetího roku opět sepsány a zpracovány. Výstupem tohoto balíčku bude příručka pro vedoucí pracovníky, ve které budou popsány dimenze kvalifikace a jejich obsahy a procesy zavádění.
Zdravá 5 je unikátní celorepublikový vzdělávací program pro základní i mateřské školy. Je zaměřen na zdravý životní styl, především v oblasti zdravého stravování. Lektoři Zdravé 5 seznamují žáky zábavnou a interaktivní formou se zásadami zdravého stravování. Cílem hodiny je motivovat děti k automatickému přijetí zásad zdravé výživy a jejich přirozené implementaci do životního stylu. Nadační fond Albert poskytuje školám vzdělávací program zdarma.
Pro děti v MŠ je to program Hrátky Zdravé 5 . Metodika všech programu je konzultována s odborníky Státního zdravotního ústavu, členkou správní rady Nadačního fondu Albert MUDr.Jarmilou Rážovou, Ph.D., a je také schválena odborníkem na výživu, RNDr.Pavlem Suchánkem, blízkým spolupracovníkem Zdravé 5.Program vede odborně vyškolený lektor Zdravé 5, který zajistí všechny pomůcky i potraviny k výuce potřebné.
Recyklohraní je školní recyklační program pod záštitou MŠMT České republiky, jehož cílem je prohloubit znalosti dětí v oblasti třídění a recyklace odpadů a umožnit jim osobní zkušenost se zpětným odběrem baterií a použitých drobných elektrozařízení.